آشنایی با جنگنده اف-16 - قسمت دوم
F-16 های پاكستان: مدلهایی بر اساس Block 15
به تاریخ دسامبر 1981، دولت پاكستان قراردادی را برای خرید 40 فروند F-16A/B مشتمل بر 28 فروند مدل A و 12 فروند مدل B به امضاء رساند. این جنگنده‏ها در دو دستهء 6 و 34 فروندی تحویل شدند. اولین جنگنده، به تاریخ اكتبر 1982 از خط تولید كارخانه در فورت‏ورث تگزاس خارج شده و به تاریخ 15 ژانویهء 1983 تحویل اسكادران «شاهید جاوید» مستقر در پایگاه هوایی «سرگردها» شد.
F-16 های پاكستانی از سری Block15 بوده و به موتور توربوفن ساخت پرات اند ویتنی به نام F100-PW-200 تجهیز شده بودند.
تمام این 40 فروند، مابین سالهای 1983 تا 1987 تحویل نیروی هوایی پاكستان شدند.
تا سال 1997، تعداد 8 فروند از F-16 های پاكستان، طی حوادث گوناگون از بین رفتند و بنابراین تنها 32 فروند باقی ماند. با وجود اعمال تحریم علیه پاكستان، این F-16 ها، طبق قرارداد، كاملن از نظر قطعات یدكی و تعمیر و نگهداری توسط سازنده، پشتیبانی شدند.
F-16 های پاکستان، دو شماره ابتدای سریال‏شان نشانگر سال تحویل و سه شمارهء بعدی برای مدل A، عدد 701 به بعد و مدل B، عدد 601 به بعد، به کار رفته است.


F-16A پاکستان به شماره سریال 82702



F-16C و F-16D
مدلهایی بر اساس F-16A/B هستند. در این مدلها تكنولوژی به كار گرفته شده در سیستم قدیمی كنترل و نمایشگر كابین، ادغام شده است. تمام F-16 هایی كه از تاریخ نوامبر 1981 به بعد تولید شده‏اند، حاوی یك سیم‏كشی و معماری خاص پیش‏بینی شده جهت انعطاف‏پذیر بودن در افزودن سیستم‏های جدید، ایجاد دقت بیشتر در هدف‏گیری اهداف زمینی، قابلیت انجام عملیات شبانه و رهگیری اهداف دور (BVR) بودند. بر این اساس، همهء F-16 های به كار گرفته شده در «گارد ملی دفاع هوایی» و نیروی هوایی ایالات متحده، به مدل C و D تبدیل شده‏اند. در این تبدیلات، Block های متفاوتی نیز ایجاد شده است:
گارد ملی دفاع هوایی = Air National Guard

توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،