لوازم آرایش معدنی افسانه

ماجرای زیبایی و ابزار و یراق رنگارنگ آن تمامی ندارد: تولید‌كنندگان این محصولات هیچ فرصتی را برای جذب مشتری بیشتر از دست نمی‌دهند.

البته مصرف‌كنندگان هم با خیال راحت این فرصت را در اختیار تولید‌كنندگان قرار می‌دهند و به این ترتیب هر روز شاهد معرفی محصول یا راهكاری جدید در این بازار جذاب هستیم؛ محصولاتی كه با آب و تاب فراوان معرفی می‌شوند.

در این بین مدتی است كه سر‌‌و‌كله محصولات آرایشی معدنی هم در این بازار پیدا شده است و از سوی مردمی كه از انواع مواد و داروهای شیمیایی دلزده‌اند، با استقبال روبه‌رو شده است، شاید كه از مضرات مواد مصنوعی در امان بمانند. اما ادعاهای سازندگان این مواد تا چه میزان به حقیقت نزدیك است؟

در اواسط دهه 1970 میلادی سانفرانسیسكو شاهد وقوع یك انقلاب در زمینه تولید لوازم آرایشی بود. سازندگان این مواد كه با نام مواد آرایشی معدنی به بازار عرضه شد، ادعا می‌كردند در ساخت این لوازم آرایشی از مواد ریز و طبیعی معدنی بر‌گرفته از زمین استفاده شده و هیچ نوع مواد شیمیایی، رنگ و مواد نگهدارنده در آنها به كار نرفته است.

با چنین استدلالی بود كه در طول 30 سال گذشته مواد آرایش معدنی، بازار زیبایی را دگرگون كردند و نه تنها از اتهام آسیب رساندن به سلامت پوست مبرا شدند، بلكه با این ادعای تولید‌كنندگان كه این مواد برای سلامت پوست مفیدند، كم‌كم جایگاه ویژه‌ای در میان انواع لوازم آرایشی پیدا كردند.

سازندگان این مواد معتقدند مواد آرایشی معدنی تاریخچه‌ای 10‌هزار ساله دارند و باستان‌شناسان در كاوشهای خود به‌ویژه در مصر باستان چنین مواد آرایشی را یافته‌اند.

گفته می‌شود كه مصریان باستان در مراسم و مكان‌های خاص (به ویژه مذهبی) از این مواد استفاده می‌كردند.

كاوش‌های تاریخی نشان می‌دهد كه در زمان‌های قدیم مصریان از نوعی سرمه در زیر چشمان خود استفاده می‌كردند تا با جذب نور خورشید از چشمانشان در مقابل این پرتوها محافظت كند.

توسط: طبقه بندی: مقالات مد وزیبایی،