۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

انحرافات عزاداری در ایران-قسمت اول:به کار بردن واژه سگ در ادبیات هیئت های عامه پسند

دانلود 800KB

کنایه از پایین ترین مرتبه ممکن برای هر انسان و اینکه تا حد حیوانی نجس تنزل یابد.

از این طریق فرد دین دارهمچنین درجه ای از رنج و سختی را از طریق تخفیف نفس بر خود تحمیل می کندو درمقابل به هدف تصفیه درونی و وابسته کردن خود به منبعی والا وقابل اطمینان و در نتیجه،کسب آرامش روحی گامی موثر بردارد

گو اینکه بدون خوار شدن و پایمال شدن در برابر اهل بیت،راهیابی به دایره لطف ایشان میسر نیست!

تمام حرف دلم خلاصه در یک کلام که من سگ زینب و حسینم والسلام (هلالی)

من سگ رقیه ام هرجا برم جار می زنم

بذار مسخرم کنن براتو عوعو می کنم (هلالی)

مانند سگ گرسنه و گربه لوس سایم رخ خود بر آستان شه دوست

زیرا که سگ گرسنه و گربه زار از سفره اغنیا نگردد مایوس

(شب سوم محرم۸۲ هیئت دیوانگان حسین-کاشان)

قلاده من در کف پرمهر حسین است عوعوکن سرمست در خانه عشقم (همان۱۰۱)

هرچه هستم هر که هستم،به خدا سگ زینب پرستم

من سگ کوی زینب استم،من سگ کوی زینب استم (سید ذاکر)

بگذار عالمیان طعنه زنندم،گویم: هر که خود را سگ کوی تو نخواند،آدم نیست (حمید علیمی)

گدای دوره گردم ودنبال یار و دلبرم خاک کف ای سگ در خونه حیدرم (مهدی مختاری)

ملامت گو چه داند عاشقی چیست سگ عوعو کن کوی حسینم (همان۱۶۲)

سگ در میخانه عباسم به خدا که دیوانه عباسم (همان۹۶)

سلطنت جهان زتو،من سگ کوی زینبم بهشت جاودان زتو،من سگ کوی زینبم (سید ذاکر)

آدم به کسی میشه گفت که تموم عمرش سگ با وفای کوی حسینه

چیزی که منو آخر زپادرآره چشم حسین و ابروی حسینه

مستِ مستِ مستِ مستِ روی حسینم سگِ سگِ سگِ سگِ کوی حسینم (همان۶۲)

منم سگ کوی حسین،دیوونه روی حسین اسیر خود کرده مرا،زنجیر گیسوی حسین (همان۲۱۱)

خوش به حال اونی که مست و دیوونه تو شد سگ بی نام و نشون در خونه تو شد (سید ذاکر)

نذار که من ولگرد بشم یه سگ دوره گرد بشم

قلاده بنداز گردنم پاسبون خونه ت می شم (مهدی اکبری)

نمی خوام عاقل بشم من عقل من عین جنونه

سگ با وفا تا آخر پیش اربابش می مونه (هلالی)

الهی در همه عمر، سگ خونه ات بمونم اسیر و دل سپرده، فقط از تو بخونم (هلالی)

این دام رو عطر بوی یاس کن سینه رو لبریز از احساس کن

خوب میدونی نیم قابل تا ابد من رو سگ عباس کن (هلالی)

حرمت گدا می خواد یا نمی خواد سگ با وفا می خواد یا نمی خواد (هلالی)

اگه تو ماهم نشی شب بی مهتاب چه کنم اگه تو منو نخوای سگ بی ارباب چه کنم (هلالی)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر