هزینه مدرن سازی و تقویت نیروی هوایی ایران چقدر است؟
برای اینكه هزینه تقویت و مدرن سازی نیروی هوایی ایران را تخمین زده و محاسبه كنیم ابتدا باید به توان هوایی دیگر كشورها توجه كرد. كشورهای دیگر از نظر توان تهدید کردن ایران به دو دسته باید تقسیم شوند و عبارتند از ( البته کشورهای بحرین و ارمنستان و افغانستان و عراق در محاسبات زیر در نظر گرفته نشده اند) :
1) كشورهای منطقه ای : اسرائیل و تركیه و عربستان و پاكستان و امارات و کویت و ترکمنستان و قطر و عمان و آذربایجان
2) كشورهای فرا منطقه ای آمریکا و انگلیس ( در این مقاله برسی نخواهد شد) :

حال با توجه به لیست فوق ما باید به یك حد نصاب دست یابیم كه هم با اقتصاد و تكنولوژی ایران سازگار باشد و هم اینكه از پس تهدیدات برآید. بنابراین برای دست یابی به این حد نصاب به بررسی توان هوایی کشورهای فوق پرداخته ( و در ادامه توان هوایی کنونی ایران و نیز توان لازم برای مقابله با تهدیدات ذکر خواهد شد) :

1- تركیه : ارتش تركیه تقریبا مدرن میباشد و از نظر كمی بزرگترین ارتش اروپایی محسوب می شود. استعداد انسانی این ارتش 4 برابر انگلیس بوده و میتواند برای ایران تهدیدی تقریبا خطرناك باشد. ایران از نظر تكنولوژی نظامی آشكارا بر تركیه برتری دارد و از بعد اقتصاد هم ایران برتر است و مهمتر اینكه ما نفت داریم. ارتش تركیه بعد از فروپاشی شوروی مورد بی مهری غرب قرار گرفت ولی در عوض روابط خود را با اسراییل بسیار گسترش داد.
هم اكنون نیروهای اسراییل از خاك تركیه به منظور جاسوسی علیه ایران استفاده می كنند. و كشورهای آمریكا و انگلیس در خاک ترکیه دارای پایگاهای بزرگ هوایی با 180 هواپیما و 6 هزار سرباز هستند كه در جنگ احتمالی ایران و آمریكا بسیار كاربرد خواهد داشت.
نیروی هوایی ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگی مدرنیزه شده و در شرایط كاملا عملیاتی قرار دارند. از بعد هوایی ما عقبتر از تركیه هستیم و در صورت بروز جنگ اف-16 و فانتومهای تركیه برای ایران میتوانند خطرناك باشند.
باید توجه زیادی بر روی ترکیه کرد زیرا این کشور علاوه بر نیروی هوایی قدرتمند خود میزبان صدهها جنگنده خارجی و نیز 90 بمب هسته ای 250 کیلوتنی هست! برای مقابله با این کشور میتواند از انواع MiG-29 و Su-30 و Su-24 به تعدا انبوه خریداری و استفاده کرد.

2- عربستان : این کشور با بودجه نظامی چند برابر ایران و نیز خریدهای تسلیحاتی بزرگ از غرب و به ویژه آمریکا هم اکنون تهدید خطرناکی برای ایران محسوب میشود. سعودیها قصد دارند با صرف دهها میلیارد دلار تا سال 2020 نیروی هوایی خود را به اولین نیروی منطقه تبدیل کنند و این زنگ خطری برای نیروی هوایی نه چندان قدرتمند ایران هست.
نیروی هوایی عربستان دارای 18 هزار پرسنل و حدود 400 فروند هواپیمای جنگی میباشد و زیر نظر آمریکاییها بنیانگذاری شده و اداره میشود. این نیرو مجهز به جنگنده های مدرن و قدرتمند میباشد ولی از یک چیز کاملا بی بهره است و آن چیزی نیست بجز شرف نظامی و وطن پرستی و شجاعت! آری تقریبا تمام اعراب این خصایص را دارا میباشند! بگذریم!
نیروی هوایی عربستان متشکل از 109 فروند F-15C/D و 72 فروند F-15S میباشد که نوع صادراتی F-15E به عربستان میباشد و نیز 120 فروند تورنادو از انواع ADV و IDS به اضافه حدودا 100 فروند F-5B/E/F و RF-5E میباشد. این نیرو همچنین دارای 5 فروند آواکس E-3A میباشد. با توجه به نیروی هوایی عربستان در میابیم که جنگنده های اف-15 و تورنادو این کشور میتوانند برای ایران خطرناک ظاهر شوند و باید توجه خاصی به خرید جنگنده های برتری هوایی علیه عربستان گردد که بهترین گزینه میتواند Su-27 و Su-30 وMiG-31 باشند.

توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،