هنگامی كه ایالات متحده آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی پیمان منع گسترش موشك های بالستیك را امضا كردند فقط ۹ كشور موشك بالستیك داشتند در صورتی كه امروز بیش از ۳۰ كشور موشك بالستیك دارند و ۱۴ كشور در تولید یا صادرات موشك بالستیك و تكنولوژی مربوط به آن دست دارند.
یكی از بازوان پر قدرت و توانای هر كشوری یا بهتر است بگوییم پر قدرت ترین بازوی توانای هر كشور نیروی نظامی آن است. نیروهای نظامی به چندین بخش زمینی، هوایی و دریایی تقسیم می شوند كه در تمام آنها هدف اصلی یكی است ولی شیوه كارها با یكدیگر تفاوت دارد. در تمامی بخش ها وجود چندین هزار خدمه لازم است تا نقشه ها به صورت صحیح و كامل اجرا شود.
وجود خدمه زیاد در یك یگان نظامی هنگام جنگ باعث تلفات جانی زیادی خواهد شد همان طور كه می توان در جنگ جهانی اول و دوم این فاجعه را به وضوح دید. به همین خاطر چندین دهه است كه كشورها به دنبال ساخت تجهیزاتی هستند كه بدون استفاده از انسان و تنها با یك نظارت الكتریكی به مناطق مختلف كشورها حمله برد تا دیگر از تلفات جانی خبری نباشد. هواپیماهای بدون سرنشین (UAV) از این قبیل هستند ولی از مهم ترین مقوله این امر می توان موشك ها را نام برد.
رعب انگیزترین و مخوف ترین وسیله نظامی است به گونه ای كه اگر كشوری قدرت موشكی بالایی داشته باشد می تواند با آسایش و آرامش امنیت خود را حفظ كند.
در دنیای امروز به رغم امضای پیمان نامه های متعدد كشورها و قراردادهای بین المللی كه برای كنترل تكنولوژی موشكی در سازمان ملل به امضا می رسد، در نهایت كشوری حرف اول را می زند كه به لحاظ موشكی مجهزتر باشد. تا قبل از جنگ جهانی دوم بنا به مقتضیات جنگ فقط چندین كشور در حال جنگ بودند كه ابرقدرت موشكی محسوب می شدند مانند روسیه و آلمان. در واقع جنگ برای اینها مانند كاتالیزوری در عرصه پیشرفت در صنایع موشكی بود.
پس از فروكش كردن التهابات جنگ جهانی دوم، بسیاری از كشورها دست به كار شدند و شروع به ساخت و یا حداقل خرید موشك كردند زیرا می دانستند اگر سیستم موشكی قوی داشته باشند پشتوانه خوبی برای حفظ امنیت دارند. هر روزه انواع موشك ساخته و آزمایش می شد كه در این میان یك تكنولوژی توجه همگان را به خود جلب كرد و آن موشك های بالستیك بود.
یك موشك بالستیك یك ماشین تحویل موشك ـ مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است كه اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع گوناگون موشك های بالستیك برحسب برد طبقه بندی شده اند.


توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،