از پیدایش بحثی به نام "مُد" یکصد سال بیشتر نمی‌گذرد، اما هم‌اکنون یکی از ریشه‌دارترین مباحث در جوامع پیشرفته و در حال توسعه است و از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اهمیت فراوانی دارد.
هم اکنون در ایران نیز وجود کارگروهی به نام "کارگروه ساماندهی مد و لباس" که متشکل از نمایندگان نهادهای مهم نظام است نشان می‌دهد که در جمهوری اسلامی نیز نه تنها بحث مد به رسمیت شناخته شده است بلکه به آن تا بدان اندازه اهمیت داده می‌شود که در چنین سطحی بررسی می‌شود.

آنچه که مشهود است آنست که کمتر کسی مخالف مد است اما بحث اصلی بر سر آنست که کدام مد؟ آیا مد به معنای تقلید کورکورانه از برخی اشخاص مشهور و یا سازمان‌های خط دهنده غربی است؟ آیا یک فرد می‌تواند (و اصلا مجاز است) که بدون در نظر گرفتن شرایط شخصی و اجتماعی محیطی که در آن زندگی می‌کند لباس بپوشد و خود را بیاراید؟
نگاهی به سر و وضع بسیاری از دختران و پسران در سطح جامعه و به خصوص در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد که آنها نه فقط شرایط فرهنگی جامعه را در انتخاب پوشش و ظاهر خود درنظر نمی‌گیرند، بلکه بعضا خود را نیز به شکلی نامناسب نشان می‌دهند.
انگار نه انگار که آنها در جامعه‌ی ایران و تحت قوانین جمهوری اسلامی دارند زندگی می‌کنند. و انگار نه انگار که یک فرد باید با ظاهری متناسب با شرایط قانونی و عرفی در جامعه ظاهر شود. بر تن بسیاری از این جوانان لباس‌ها و رنگ‌هایی زشت و زننده می‌شود که نه با قوانین جاری سنخیتی دارد، نه عرف جامعه آنها را می‌پسندد و نه به زیبایی و برازندگی آنها کمک می‌کند.

توسط: طبقه بندی: مقالات مد وزیبایی،