جنگ الکترونیک - قسمت اول
جنگ الكترونیك

مقدمه

(مطالب فنی كه در این تاپیك مشاهده خواهید كرد به طور عمده صحیح هستند اما دقیق نیستند و اكثر فرمولها با دقت 1dB صحیح اند كه برای اكثر كارهای طراحی سیستم مناسب است.)

EW هنر و علمی است برای محافظت از استفاده دوستانه از طیف الكترومغناطیسی در عین ممانعت از استفاده خصمانه از آن. طیف الكترومغناطیسی شامل بسامدهای DC طیف مرئی و فراتر از آن است و لذا EW طیف كامل بسامد رادیویی، طیف فروسرخ، نوری و فرابنفش را در بر میگیرد.

(1-1) بخشهای مختلف جنگ الكترونیك عبارتند از : ESM ، ECM ، ECCM ، سلاحهای ضد تشعشعی

مطابق دسته بندی فوق EW بصورت كلاسیك چنین طبقه بندی میشود :
- اقدامات پشتیبانی الكترومغناطیسی (ESM) كه بخش گیرنده EW است.
- اقدامات ضد الكترونیكی (ECM) شامل اخلال، خاشاك (chaff) و فلیر (شعله زن) است كه به منظور مختل كردن سیستمهای راداری، مخابرات نظامی و سلاحهای جستجوگر گرما به كار میروند.
- اقدامات ضد ضد الكترومغناطیسی (ECCM) كه شامل تمهیداتی است كه در طراحی و عملیات سیستمهای راداری و مخابرات نظامی در نظر گرفته میشود تا با اثرات ECM مقابله كند.

سلاحهای ضد تشعشع (ARW) و انرژی هدایت شده (DEW) بخشی از EW محسوب نمیشدند با اینكه ارتباط تنگاتنگی با EW دارند. آنها در قسمت سلاحها قرار میگرفتند.
در سالهای اخیر زیر بخشهای جنگ الکترونیکی مطابق (1-2) در بسیاری از کشورها مجددا تعریف شده اند. در حال حاضر تعریفهای پذیرفته شده در NATO عبارت اند از :
- پشتیبانی جنگ الکترونیکی (ES) که همان ESM پیشین است.
- حمله الکترونیکی (EA) که همان ECM پیشین را در بر میگیرد، با این که سلاحهای ضد تشعشع و هدایت شده انرژی نیز به آن اضافه شده اند.
- حفاظت الکترونیکی (EP) که همان ECC, پیشین است.

توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،