جنگنده F-15E

McDonnell Douglas / Boeing F-15E Strike Eagle


جنگندهء بسیار پیشرفتهء F-15E Strike Eagle ، یكی از مدرن‏ترین و به‏روزترین هواپیمای شكاری بمب‏افكن، جهت انجام عملیات در هرگونه شرائط آب و هوایی می‎باشد. این هواپیما، جهت انجام عملیات بازدارندگی در عمق خطوط دفاعی نیروهای زمینی دشمن طراحی شده است. اساس این هواپیما، از روی شكاری - رهگیر موفق دههء 70 یعنی F-15 Eagle ساخت مك‏دانل‏داگلاس و توسط كمپانی بوئینگ اقتباس شده است. جنگندهء F-15، قابلیتهای بسیار عالی خود را در حین عملیات «طوفان‏صحرا» به اثبات رساند. این هواپیما، در عمق خطوط دفاع هوایی عراق،‌ نفوذ كرده و به اهداف بسیار مهم و ارزشمندی حمله‏ور شدند. بدین ترتیب بود كه ماموریت پشتیبانی نزدیك هوایی را برای نیروهای ائتلاف فراهم كردند.

جنگنده - بمب‏افکن Strike Eagle، به وسیلهء رنگ‏آمیزی خاکستری تیرهء مخصوص، از انواع F-15C/D كه مخصوص ایجاد برتری هوا هستند، متمایز می‎شود؛ همچنین تمامی هواپیماهای F-15E دو نفره هستند.


تاریخچه
به تاریخ مارس 1981، نیروی هوایی ایالات متحده، برنامهء ساخت «جنگندهء تاكتیكی توسعه‏یافته» را در قالب برنامهء ETF یا Enhanced Tactical Fighter جهت جایگزینی بمب‏افكن F-111 اعلام نمود. مفهوم مورد درخواست نیروی هوایی، ساخت جنگنده‏ای بود كه قادر باشد عملیاتهایی در عمق خطوط دشمن را بدون نیاز به پشتیبانی اضافی از طرف سایر جنگنده‏های مخصوص اسكورت یا هواپیماهای اخلال‏گر الكترونیك، به انجام برساند.

كمپانی جنرال‏داینامیكز كه در آن زمان، هنوز توسط لاكهید بلعیده نشده بود، جنگندهء F-16XL را معرفی نمود، در حالی كه كمپانی معظم مك‏دانل‏داگلاس (كه بعدها تحت مالکیت بوئینگ درآمد)، گونه‏ای خاص از جنگندهء F-15 را معرفی نمود.

F-15E اولین پرواز خود را به تاریخ 11 دسامبر 1986 به انجام رساند؛ و اولین F-15E تولیدی، به تاریخ آپریل 1988، تحویل اسكادران تمرینات تاكتیكی 405 ام (پایگاه هوایی Luke، آریزونا) شد. اما پس از اینكه Strike Eagle در برابر F-16XL برندهء مناقصهء ETF اعلام شد، از تاریخ اكتبر 1989 در پایگاه هوایی Seymour Johnson (واقع در كارولینای شمالی) عملیاتی گشت و در اختیار اسكادران 4 ام جنگی قرار گرفت.

تاكنون، گونه‏های مختلفی از F-15E عملیاتی شده‏اند، از جمله، F-15I برای اسرائیل، F-15K برای كرهء جنوبی، F-15S برای عربستان سعودی و F-15SG برای سنگاپور. (به یاری خدا، در پستهای آینده، به تک تک این مدلها، با دقت خواهیم پرداخت)

تا زمانی كه جنگنده‏های قدیمی F-15C/D توسط F/A-22 جایگزین نشده‏اند، هیچ هواپیمایی جایگزین F-15E در نیروی هوایی نخواهد شد. با توجه به اینكه Strike Eagle به اندازهء حدود دو دهه از F-15C/D جدیدتر می‏باشد، این هواپیماها قرار است حداقل تا سال 2020 و حتا 2025، در خدمت باقی بمانند.

امروزه نیروی هوایی ایالات متحده، در حال بررسی مفهوم تولید یك بمب‏افكن منطقه‏ای می‏باشد. در بین طرحهای مختلف، نمونه‏ای از جنگندهء F-22 Raptor نیز مدنظر طراحان قرار گرفته است كه در اصل نوادهء هواپیمای Strike Eagle به شمار می‎رود.

توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،