Satellite Finder

Satellite Finder جز معروف ترین وسایل اندازه گیری و تست سیگنال ماهواره ای است که بیشترین استفاده این وسیله را نصابان دارند و کار را برای تنظیم آنتن ماهواره تقریبا راحت می کند و شر تلویزیون و رسیور را به پشت بام بردن را از سر ما کم می کند البته تنظیم با این وسیله احتیاج به مقداری تجربه دارد و اکثرا که نام این وسیله می شنوند در فکرشان این تصور را دارند که خود این دستگاه 3 سوت ماهواره را پیدا می کند ولی این طور نیست این وسیله در حقیقت واسطه ای بین رسیور ما و ال ان بی است و زحمت اضافی را کم می کند که دیگر تلویزیون را پشت بام نیاریم .
فایندر در واقع یك مدار خازن - سلف است كه در رنج فركانسی ال ان بی رزنانس میكند. میدانید كه هر مدار خازن سلف در حالت رزنانس كمترین امپدانس را دارد. این حالت توسط عقربه نشان داده میشود. در انواع جدید یك ای سی تی تی ال كار شبیه سازی مدار سلف خازن را انجام میدهد.

فایندر وسیله ای برای تشخیص مقدار سیگنال در راستای محور هر ماهواره است.این وسیله فقط به وجود امواج حساس است و باند(c-ku-ka) و فركانس وسایر مشخصات دریافت را تشخیص نمی دهد.(بجز تا حدودی polarization) كار با این وسیله در صورتی كه به موقعیت ماهواره ها در آسمان آشنایی داشته باشید بسیار ساده است.ابتدا این نكته را بدانید كه تهران تقریبا روی مدار ۵۳ درجه قرار دارد و جنوب جغرافیایی ما این مدار را نشان میدهد.برای تشخیص ضمنی محل ماهواره در آسمان اگر موقعیت مداری ماهواره ای بیش از ۵۳ درجه باشد باید به اندازه میزان اختلاف به شرق و اگر كمتر است به غرب بچرخیم.مثالا برای هات برد در مدار ۱۳E باید (۳۰=۱۳-۵۳) 30 درجه به غرب بچرخیم و برای panamsat4 در ۶۸.۵E باید (۱۰.۵=۵۳- ۶۸.۵) ۱۰.۵ درجه به شرق بچرخیم.

از نظر شکل ظاهری یک مکعب بلاستیکی است با دو فیش یکی ورودی رسیور و دومی خروجی برای ال ان بی و یک عقربه که بر روی صفحه ای مندرج که از ۱ تا ۱۰ درجه بندی شده و یک لامپ کوچک برای روشنایی صفحه مندرج در تاریکی و یک ولوم برای تنظیم حساسیت مقدار گیرندگی و بعضی مدلها با بوق است و بعضی ها بدون بوق که این بوق ممتد هر چه تن صدایش تیزتر شود نشانه گیرندگی بهتر است.

توسط: Jigolo1 طبقه بندی: اموزش {رسیور و dvb}،