جدیدترین موشكهای روسی در خدمت ایران و چین

S-300 در خدمت ایران



كارشناسان وزارت دفاع ایالات متحده، از عقب ماندن آمریكا در مسابقهء تسلیحات ضدموشكی چین و روسیه اظهار نگرانی كرده‏اند. این نگرانی نیز بی‏دلیل نبوده است زیرا هنگامی كه تسلیحات جدید ایالات متحده در دههء 1990 (نظیر جنگندهء F/A-22) در حال تكامل و پیشرفت بودند، هم روسیه و هم چین در حال تولید و توسعهء‌ نسل جدیدی از موشكهای ضدهوایی بودند كه در غرب، هیچ هم‏آوردی برای آن وجود نداشت.
مطبوعات نظامی غرب، به تازگی گزارش‏هایی را منتشر كرده‏اند كه در آنها به خطر جدی تولید موشك بالستیك بین قاره‏ای روسیه موسوم به TOPOL-M اشاره شده است. پیش از این، دو نوع از تسلیحات هسته‏ای در كلاهك موشكهای قاره‏پیما به كار گرفته می‏شد. TOPOL-M از تمام انواع مشابه موجود در زرادخانهء ایالات متحده، پیچیده‏تر و پیشرفته‏‎تر است و بنابر گزارشاتی، دارای كلاهك 50 مگاتنی می‏باشد. این موشك، قبل از اصابت به هدف و در طول مسیر، وارد ارتفاعات بالای جو زمین می‏شود و از این رو هدفگیری آن با تسلیحات ضدموشكی، غیرممكن است.

TOPOL-M


روسیه، امروزه رقابت جدیدی در تولید تسلیحات آغاز كرده و در حال انتقال تكنولوژی آن به دیگر كشورهاست. از جملهء جدیدترین این تهدیدات، انتقال تكنولوژی و تعدادی لانچر موشكهای ضدهوایی بسیار پیشرفتهء S-300PMU به چین است. این موشك در سازمان ناتو با كد رمزSA-10C Grumble (سام10) شناخته می‏شود.
گزارشات مسجل شدهء جاسوسان نظامی ایالات متحده حاكی از آن است كه چین، حداقل 12 سیستم لانچر از این نوع موشكهای مرگبار را در نزدیكی سواحل تایوان نصب كرده است.
S-300PMU در واقع یكی از سریع‏ترین و مؤثرترین موشكهای زمین به هوای (SAM) ساخت روسیه به شمار می‏رود كه منحرف كردن یا از كار انداختنش توسط سیستم‏های اغتشاش‏گر، تقریبن غیرممكن است.
SAM مخفف surface-to-air missile
اكنون، ارتش چین، در سرتاسر سواحل منتهی به تایوان، پایگاههای S-300 خود را مستقر و آمادهء شلیك كرده است. تایوان، توانایی بسیار اندكی برای خنثاسازی این موشكهای سام در اختیار دارد و این نیز به دلیل در اختیار نداشتن موشكهای ضدراداری نظیر هارم (HARM) می‏باشد
HARM مخفف High Speed Anti-Radiation Missiles
بدین طریق، در سال 2001، دولت تایوان برای پرواز جنگنده‏هایش در نیمه‏ای از كشورش دچار مشكل شده و تعداد قابل توجهی از هواپیماهایش را در صورت استفادهء چینی‏ها از این موشكهای سام از دست می‏داد، از این رو تایوان تصمیم گرفت از پرواز جنگنده‏هایش در آن قسمت، صرفنظر كند.

توسط: طبقه بندی: نظامی {موشك های بالستیك اسلحه ها}،